Stämpel

Kyrkbild

Verksamhetsberättelse 2011

Inledning

Ordförande Bengt har ordet.
Gör det lilla Du kan , gör det villigt och glatt, är en strof som dyker upp i mitt huvud, när jag ser tillbaka på det gångna året. Vi får tacka varandra som efter vars och ens förmåga har genomfört allt som finns med i verksamhetsberättelsen.
År 2011 är historia, nu får vi se framåt. I vår tidning Sändaren läste jag en debattartikel från pastorn och trubaduren Ingemar Olsson, som bl a tog upp frågan: Behövs det en ny kyrka? Det finns ju redan så många kyrkor. I varje fall kyrkobyggnader.
Den här världen behöver människor som lever ut sin tro på Jesus! Som gör allt för att leva på hans sätt: Öppet, engagerat, kärleksfullt, förlåtande, radikalt, uppoffrande, osjälviskt, modigt och generöst. Sådana människor kan det aldrig bli för många av. Att få arbeta tillsammans med andra. Nu finns chansen, när vi i år får uppleva att tre gamla kyrkliga organisationer formas till en ny och efterfrågad kyrka. Under utvecklingens gång kallad GF-(Gemensam framtid) - kyrkan. Under 2012 går vi samman för att leva ut vår tro på Jesus. Vi ber för varandra i stort och lokalt. Måtte människor tillsammans vilja leva som Jesus. Många böner och det blir sant.

Församlingens liv
Ännu ett år har gått till ända i Fagersta Missionsförsamling. Ett år som nu läggs till alla föregående år i församlingens liv och blir till historia. I verksamhetsberättelsen, som du just nu håller i din hand, speglas församlingens liv under det gångna året.

Gudstjänster – Ekumenik
Gudstjänst firas varje söndag kl 10 i Risbrokyrkan, nattvardsgudstjänst firas en gång i månaden.

Den internationella böneveckan firades 17-23 januari tillsammans med Pingst- och Korskyrkan, med gudstjänster och samlingar i de olika kyrkorna.
Under perioden 3 juli-7 augusti firades ekumeniska gudstjänster tillsammans med Pingstkyrkan, Korskyrkan och Frälsningsarmén i Fagersta i de olika kyrkorna enligt schema.
Detta samarbete är en mångårig tradition.

Med Västanfors – Västervåla församling har under året följande ekumeniska samarbete skett:

Sång och musik
Risbrokyrkans blandade kör har under året tillsammans med Korskyrkans sångare haft 7 övningar och medverkat vid 2 gudstjänster. Ledare har varit Marianne Nygren, som också är ansvarig för organisterna. Övriga organister är Margareta Rigvald, Margit Jubel och Monica Eklund.
Sångsolister: Elvy Wäppling, Maria Sehberg och Anna-Maria Johansson.
Duettsång: Elvy Wäppling och Margareta Rigvald.

Öppet Hus
Öppet Hus varje fredagseftermiddag bjuder på varierande kulturprogram i samverkan med Studieförbundet BILDA. Öppet Hus är en viktig social mötesplats och lockar många besökare. Samlingen avslutas alltid med en enkel andakt.

Sy- och stickcafé.
Risbrokyrkans Sy- och Stick-Café har under 2011 blivit än mer populärt. Ett 20-tal kvinnor samlas varannan vecka, och fliten är stor. Bl a har 51 babypaket skickats via Svenska kyrkan i Fagersta till afrikanska flyktingläger. Några män brukar också finnas i bakgrunden. Caféet rapporteras som en gruppverksamhet till Studieförbundet BILDA.

Samtalsgrupp.
Samtalsgruppen under ledning av Mats Jubel, samlas varannan torsdag (ojämn vecka). Gruppen rapporteras som studieverksamhet till Studieförbundet BILDA.

Kyrksoppa
Under våren 2011 startades på försök "Kyrksoppa" fyra tisdagar, en gång/ månad februari-maj. Försöket föll väl ut och fortsatte under hösten tre gånger, en gång/ månad oktober-december.

Sommarcafé
Under sommar inbjöds till sommar-café och öppet second-hand, 16 juni, 28 juli och 18 augusti.

Diakonal kommitté
Diakoni-kommittén har omsorg om församlingens medlemmar och vänner, särskild de som är sjuka och inte orkar komma till kyrkan. Varje person i kommittén har särskilt ansvar för ett antal personer och håller kontakt genom besök och telefonkontakter. Kommittén ansvarar för utdelning av julblommor och påskliljor.

Miljögrupp
En miljögrupp bestående av Birgitta Brusling, Mats och Margit Jubel valdes vid årsmötet.

Konsert
Måndagen den 30 maj höll Bella-Donna kören en välbesökt vårkonsert i Risbrokyrkan.

Loppmarknad
Kyrkans Second-Hand försäljning i källaren är öppen varje torsdag kl 14-17, under höst och vår. Dessutom har loppmarknad har anordnats lördagarna 28 maj och27 augusti. Behållningen från denna försäljning uppgår totalt till 60 880 kr under året.

Församlingsresa
Fredagen den 17 juni avgick en fullsatt buss bl a till Ockelbo och Wij trädgårdar. Resekommittén som planerat dagen väl, fick ett stort tack vid återkomsten till Fagersta.

Församlingsdag i Risbrokyrkan
Årets församlingsdag hölls i Risbrokyrkan lördagen 21 augusti. Vi åt sopplunch tillsammans och Tomas Kazen gav oss sina personliga tankar inför bildandet av en ny kyrka i Gemensam Framtid.

Afternoon tea
Under året har Ann-Mari och Per Sennerfeldt medverkat två gånger vid Afternoon tea.

Julstuga
Lördag före första advent anordnades traditionellt Julstuga i Risbrokyrkan. Hembakat, hemstöpta ljus, lingonkransar mm försåldes, dessutom var det servering och flera lotterier, vilket tillsammans inbringade 36 425 kr. Dagen avslutades med andakt i kyrksalen.

Matrikelredovisning
Antal medlemmar vid årets början 49
Mottagna nya medlemmar 2
Utgångna / avlidna 3
Antal medlemmar vid årets slut 48

Anställd personal
Helena Lung har tjänst som pastor och församlingsföreståndare omfattande 57%.

Ideella arbetsinsatser
Församlingens två pensionerade pastorer Folke Åström och Ove Nordenberg ansvarar tillsammans med församlingens pastor för gudstjänsterna.
Under hösten flyttade Folke och Vivan Åström till Örebro
Vaktmästargrupperna har ansvar för yttre och inre städning, kyrkkaffe, kyrkvärdskap m m.
I övrigt bidrar alla och envar praktiskt och ekonomiskt till att gemenskapen i kyrkan fungerar.

Externa kontakter

Pastor Helena har ordet:
Verksamhetsberättelsen speglar livet 2011 i Fagersta Missonsförsamling. Här möter vi en liten församling med mycket god vilja och många kontakter i samhället. I centrum av all vår verksamhet står vår tro på Gud och vår vilja att gå i Jesu fotspår. I mötet med andra människor finns Gud med, i omsorgen om varandra och bönen lever vi med och av vår tro att Gud är kärlek. Så får vi gå vidare mot framtiden och:

Leva i världen
omvänd till verklighet,
Vänd mot Guds framtid,
följd av hans trofasthet.
Mörkret du möter
aldrig i ensamhet.