Fotspår !!

Risbrokyrkans resekommitté gillar visst fotspår. Fjolårets resa " i Dan Anderssons fotspår" fick i år en fortsättning, men nu i Carl von Linnés.

1 juni kl. 8.03 (3 min. försening är väl inget att bråka om) startade vi från Risbrokyrkan med siktet inställt på "Linnés Hammarby", strax sydost om Uppsala.
Resekommitténs tidsplanering klaffade perfekt för kl. 10.03 steg vi ur bussen och gick direkt till det framdukade förmiddagskaffet och tillhörande smörgås.

Efter kaffet startade vår rundvandring på gården. Att vandra runt med en så professionell guide gav extra behållning av besöket.

Linnés Hammarby

Efter detta fortsatte resan till Odinsborg i Gamla Uppsala, en vikingainspirerad restaurang, alldeles intill "Uppsala Högar" och kyrkan från 1100-talet. På tallrikarna serverades stekt rödspätta med remouladsås, potatis och grönsaker, (utsökt bra stekt enl. resans medföljande expertis). Några hann också besöka kyrkan.

Inte bara växterna trivdes i trädgården

Nästa delmål var Linnéträdgården inne i centrala Uppsala. Där finns nu ett museum som tidigare var Linnés tjänstebostad. Den mycket artrika trädgården gav kanske inspiration till den egna täppan.

eftermiddagskaffe
Eftermiddagskaffet på Sofielund

Även trevliga dagar har ett slut, men dessförinnan drack vi eftermiddags-kaffe med lotteri på Sofielund, som är Sala Missionsförsamlings sommarhem.

Det har kommit enbart positiva reaktioner om resan och dessa vidarebefordras till resekommittén Ann-Marie, Helena och Ingrid.

Vid tangenterna

Göran W.